الأحد، 21 يوليو 2013

التخزين السحابى Cloud storage

بسم الله الرحمن الرحيم 
اللهم علمنا ما ينفعنا وإنفعنا بما علمتنا 

نفس فكرة الهارد الخارجى بمعنى أنك هتبقى معاك هارد تقدر تدخل عليه من اى مكان يعنى مش محتاج أكتر من المتصفح او التطبيق التابع لمزود الخدمه والخاص بنظام تشغيلك سواء Windows ، Android ، iOS الموضوع مش جديد ويمكن ناس كتير سمعت عنه بس الجديد هى المنافسه فى تقديم الخدمه ودخول كتير من الشركات فى مجال التخزين السحابى ودا الى هنتابعوا من بعض بإذن الله فى آخر المقال أشهر مزودى الخدمه وبإذن الله هيكون فى شرح لطريقه التسجيل والحصول على المساحه المجانيه.

دا مقال بيشرح فكره التخزين السحابى اتمنى تستفيدوا منه.

التخزين السحابي
هو نموذج للتخزين على شبكة الإنترنت حيث يتم تخزين البيانات على خوادم (سيرفرات) ظاهرية متعددة بدلا من استضافتها على خادم محدد وتكون عادة مقدمة من قبل طرف ثالث.

كبريات شركات الاستضافة التي تمتلك مراكز بيانات متقدمة تقوم بتأجير مساحات تخزين سحابية لعملائها بما يتوائم مع احتياجاتهم.

مميزات التخزين السحابي
- تدفع لما تستخدمه فقط.
- لا تحتاج الشركات إلى شراء عتاد جديدة - قرص صلب جديد مثلا وبذلك تقلص حجم قسم تكنولوجيا المعلومات لديها.
- تقلل من تكاليف صيانة البيانات كالنسخ الاحتياطي وصيانة البيانات.
- مرونة عالية في المساحة تستطيع زيادة أو تقليل المساحة بدون الحاجة إلى شراء اقراص صلبه جديدة.

أشهر مزودي الخدمة
تعتبر أشهر شركة تقدم خدمة التخزين السحابي وتمنح 5GB مجانا للمستخدم عند التسجيل.

أمازون إس 3 هي خدمة مقدمة من موقع أمازون بدأت بتقديم الخدمة في الولايات المتحدة سنة 2006 وفي أوروبا 2007 حيث تسعى هذه الخدمة لاستغلال القدرات التخزينية الهائلة الموجودة في مراكز بيانات الشركة وتوفيرها للعملاء بأسعار مقبولة وجودة عالية.

قامت جوجل في 26 أبريل 2012 بإطلاق خدمة جوجل درايف للتخزين السحابي حيث تمكن المستخدمين من الوصول إلى مساحة تخزينية مجانية 5 جيجابايت ويمكن زيادتها إلى 16 تيرابايت بمقابل شهري.

وهي خدمة التخزين السحابي المقدمة من شركة مايكروسوفت تقدم 7 جيجا بايت مجانا.

فى حاله وجود مشكله او استفسار بخصوص التسجيل فى المواقع دى انا موجود للرد وتابعوا المدونه لمزيد من مزودى خدمه التخزين السحابى وبإذن الله هيكون فى قريب شرح بالفيديو.

والسلام  عليكم ورحمه الله وبركاته